رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: آس بادهای تاریخی شهر سنگان شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ایران ثبت و به استان ابلاغ شد.
کد خبر: ۹۵۶۶۰۶۰
|
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از خواف، محمود طغرایی اظهار کرد: این آس بادها که در جنوب شرقی شهر کنونی سنگان قرار دارد، شامل ده دستگاه سازه آس‌باد است که به‌صورت خطی و متصل‌به‌هم از دوره قاجار تاکنون باقی‌مانده‌اند.

 وی افزود: آس بادها، سازه‌های نسبتاً بلند خشتی هستند که در گذشته‌ها در مسیر بادهای موسمی یا محلی ساخته می‌شدند و با استفاده از توان باد و تبدیل آن به نیروی چرخشی و اتصال آن به سنگ آسیاب، گندم و سایر غلات را آرد می‌کردند، آس بادها عمدتاً در نواحی شرقی ایران و اغلب در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان ساخته شده‌اند.

 طغرایی بیان کرد: سازه آس بادهای سنگان از نمونه آس بادهای دوطبقه‌اند؛ طبقه‌بالایی که پره‌های چوبی در آن قرار دارد، پرخانه و طبقه پایین که سنگ آس در آن قرار گرفته است، آس‌خانه نام دارد.

 وی تأکید کرد: ضروری است پس از ثبت ملی این آثار، اقدامات اساسی در راستای مرمت، حفاظت و باززنده‌سازی آن‌ها ادامه یافته و به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، در معرض نگاه علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار